Fysio tips & tricks

Klik hieronder op de vragen om te antwoorden en de tips van onze fysiotherapeut te bekijken. 

Klik hier voor meer informatie over de fysiotherapeut Alwin en het inloopspreekuur. 

Vraag aan de Fysio:
Is het verstandig te gaan trainen met spierpijn? 

Het antwoord ligt zoals met veel zaken ergens in het midden.
Als je spierpijn hebt kan dat in verschillende gradaties. Als je spierpijn direct na het sporten of soms tijdens het sporten ontstaat, dan ben je waarschijnlijk iets harder gegaan dan dat je lichaam gewend is (situatie B plaatje). Als je na een dag spierpijn krijgt of na 2 dagen, dan heb je vaak precies voldoende gedaan om je lichaam de prikkel te geven het sterker of sneller te maken. Is het verstandig die dag daarna te sporten?


Als je na de eerste situatie een zeer zware belasting van je lichaam hebt gevraagd, dan zal je vooral een herstel training willen doen, waar je niet te veel op kracht of explosiviteit doet. Vooral een beetje fietsen/lopen/joggen.


Pas als de spierpijn weer dragelijk is, vaak na 72 uur of langer, kan je weer beginnen met opbouwen en/of een nieuwe training impuls geven. Deze impuls wil je dan het liefst iets beter doseren, zodat je sneller kan opbouwen zoals bij de tweede situatie. (situatie A plaatje).


In de tweede situatie wil je eigenlijk binnen 48 uur weer trainen op kracht/explosiviteit. Tot die tijd (na 24 uur) kan je een minder zware impuls geven. Als je dit op de juiste manier doet, komt je lichaam in de supercompensatie. Dit is een situatie waar je lichaam steeds sterker wordt (situatie A plaatje).
Situatie C laat zien wanneer je geen progressie maakt.




Vraag aan de Fysio:

Heb je tips om hamstringblessures te voorkomen? 


Een sterke core bepaalt de kracht van onze bewegingen. Vanuit dit centrum wordt simpelweg alles aangestuurd. Door je core stability goed te trainen en te gebruiken tijdens hockey, verklein je de kans op blessures, zoals hamstringblessures.        

Core stability oefeningen zijn niet alleen goed voor je wasbordje, maar ook voor de rest van je lichaam. Wist je dat er bijna geen beweging is waarbij de spieren in je romp niet betrokken zijn?

Je gebruikt je buik- en rugspieren vaker dan je in eerste instantie denkt. Als dit krachtsysteem niet sterk genoeg is, gaat je lichaam op zoek naar een geschikte compensatie. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld hamstring of bovenbeenblessures ontstaan. Door je core stability goed te trainen en te gebruiken verklein je de kans op blessures. Zeker bij hockey is het gebruik van deze spieren belangrijk om bijvoorbeeld je passtechniek te verbeteren: met een sterke core kan je harder pushen.

De meest bekende oefening is de plank:
Ga in een push-up positie liggen: handen onder je schouders en tenen aan de grond. Rust nu op de onderarmen in plaats van op je handen. Houd je lichaam recht, span de bilspieren aan en trek je navel naar binnen, zorg ervoor dat je geen holle rug hebt. Je kan bij deze oefening ook steunen op je elleboog.


Vraag aan de Fysio:

Is een Warming-up nodig?


Om blessures te voorkomen is een goede warming-up essentieel. De zonnegroet kan daar een onderdeel van zijn.

Er zijn 3 redenen waarom de zonnegroet goed voor je is:

  • De zonnegroet ontspant lichaam en geest; doe je deze oefening vaker in de week dan kan het zo zijn dat je beter gaat slapen.
  • Het kost je kracht en inspanning om de oefening te doen dus je werkt aan je uithoudingsvermogen en conditie en verbrandt hiermee de nodige calorie├źn.
  • In de groet komen veel rek- en strekoefeningen voor. Ideaal om deze oefening te doen in de warming up. Zo blijf je soepel en lenig.

 

Het beste resultaat krijg je als je deze oefening vijfmaal herhaalt. 

 

Fotoalbum

Bekijk de laatste fotos in ons fotoalbum
Gooische foto's


Advertentie





Agenda van de week

Deze week geen agendapunten.
Meer agendapunten

Agenda van de week

Nog geen agenda punten.

Verslagen

Deze week geen verslagen.
Meer verslagen

Diensten

zaterdag 31 augustus 2019 
07:45  Roosje Res Wedstrijdtafel 
07:45  Felix Hiemstra Wedstrijdtafel 
08:00  Ouders/verzorgers van Reinoud Dop Barmedewerker 
08:00  Ouders/verzorgers van Bente Zuidgeest Barmedewerker 
08:00  Ouders/verzorgers van Phine van Pappelendam Barmedewerker 
10:30  Febe van Traa Wedstrijdtafel 
10:30  Phileine Heule Wedstrijdtafel 
11:15  Roos Bovee Barmedewerker 
Meer diensten

Vandaag jarig

Gijs van Meerten
Heike van der Wal
Gijs Braam
Meer verjaardagen

Facebook