Fysio tips & tricks

Klik hieronder op de vragen om te antwoorden en de tips van onze fysiotherapeuten  te bekijken. 

Klik hier voor meer informatie over de fysiotherapeuten Diewertje en Alwin en het inloopspreekuur. 

Vraag aan de Fysio:
Is het verstandig te gaan trainen met spierpijn? 

Het antwoord ligt zoals met veel zaken ergens in het midden.
Als je spierpijn hebt kan dat in verschillende gradaties. Als je spierpijn direct na het sporten of soms tijdens het sporten ontstaat, dan ben je waarschijnlijk iets harder gegaan dan dat je lichaam gewend is (situatie B plaatje). Als je na een dag spierpijn krijgt of na 2 dagen, dan heb je vaak precies voldoende gedaan om je lichaam de prikkel te geven het sterker of sneller te maken. Is het verstandig die dag daarna te sporten?


Als je na de eerste situatie een zeer zware belasting van je lichaam hebt gevraagd, dan zal je vooral een herstel training willen doen, waar je niet te veel op kracht of explosiviteit doet. Vooral een beetje fietsen/lopen/joggen.


Pas als de spierpijn weer dragelijk is, vaak na 72 uur of langer, kan je weer beginnen met opbouwen en/of een nieuwe training impuls geven. Deze impuls wil je dan het liefst iets beter doseren, zodat je sneller kan opbouwen zoals bij de tweede situatie. (situatie A plaatje).


In de tweede situatie wil je eigenlijk binnen 48 uur weer trainen op kracht/explosiviteit. Tot die tijd (na 24 uur) kan je een minder zware impuls geven. Als je dit op de juiste manier doet, komt je lichaam in de supercompensatie. Dit is een situatie waar je lichaam steeds sterker wordt (situatie A plaatje).
Situatie C laat zien wanneer je geen progressie maakt.




Vraag aan de Fysio:

Heb je tips om hamstringblessures te voorkomen? 


Een sterke core bepaalt de kracht van onze bewegingen. Vanuit dit centrum wordt simpelweg alles aangestuurd. Door je core stability goed te trainen en te gebruiken tijdens hockey, verklein je de kans op blessures, zoals hamstringblessures.        

Core stability oefeningen zijn niet alleen goed voor je wasbordje, maar ook voor de rest van je lichaam. Wist je dat er bijna geen beweging is waarbij de spieren in je romp niet betrokken zijn?

Je gebruikt je buik- en rugspieren vaker dan je in eerste instantie denkt. Als dit krachtsysteem niet sterk genoeg is, gaat je lichaam op zoek naar een geschikte compensatie. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld hamstring of bovenbeenblessures ontstaan. Door je core stability goed te trainen en te gebruiken verklein je de kans op blessures. Zeker bij hockey is het gebruik van deze spieren belangrijk om bijvoorbeeld je passtechniek te verbeteren: met een sterke core kan je harder pushen.

De meest bekende oefening is de plank:
Ga in een push-up positie liggen: handen onder je schouders en tenen aan de grond. Rust nu op de onderarmen in plaats van op je handen. Houd je lichaam recht, span de bilspieren aan en trek je navel naar binnen, zorg ervoor dat je geen holle rug hebt. Je kan bij deze oefening ook steunen op je elleboog.


Vraag aan de Fysio:

Is een Warming-up nodig?


Fysiotherapeuten Diewertje de Graaf en Alwin de Wit helpen ons om zo min mogelijk blessures te krijgen. Om blessures te voorkomen is een goede warming-up essentieel. De zonnegroet kan daar een onderdeel van zijn.


Diewertje en Alwin geven 3 redenen waarom de zonnegroet goed voor je is:

  • De zonnegroet ontspant lichaam en geest; doe je deze oefening vaker in de week dan kan het zo zijn dat je beter gaat slapen.
  • Het kost je kracht en inspanning om de oefening te doen dus je werkt aan je uithoudingsvermogen en conditie en verbrandt hiermee de nodige calorie├źn.
  • In de groet komen veel rek- en strekoefeningen voor. Ideaal om deze oefening te doen in de warming up. Zo blijf je soepel en lenig.

Het beste resultaat krijg je als je deze oefening vijfmaal herhaalt. 





 

Fotoalbum

Bekijk de laatste fotos in ons fotoalbum
Gooische foto's


Agenda van de week

16-10 Sponsorcommissie
17-10 Bestuursvergadering
17-10 JJC-vergadering

Diensten

zondag 22 oktober 2017 
08:15  Vanessa Tulleken Barmedewerker 
08:15  Ouders/verzorgers van Lara van der Pluijm Barmedewerker 
08:15  Ouders/verzorgers van Laura Driest Barmedewerker 
11:30  Ouders/verzorgers van Lieske Nagel Barmedewerker 
11:30  Madelon Brecheisen Barmedewerker 
11:30  Ouders/verzorgers van Doris Tanja Barmedewerker 
14:15  Ouders/verzorgers van Wens Rupert Ballenjongen 
14:15  Ouders/verzorgers van Willem Slikker Ballenjongen 
Meer diensten

Vandaag jarig

Hugo Bellaart
Folkert van de Graaff
Mijnke Scheltema
Meer verjaardagen

Facebook

Twitter